Thursday, May 14, 2020

11 වැනි ශ්‍රෙණිය - චිත්‍ර - මහනුවර යුගයේ පහතරට චිත්‍ර .....

Ajith w. Perera /Ruveena Amarasinghe.

මහනුවර යුගයේ පහතරට ශෛලියේ විහාර බිතුසිතුවම්.

*ලංකාවේ බස්නාහිර හා දකුණු මුහුදුබඩ ප්‍රදේශ ආශ්‍රිතව මහනුවර පහතරට ශෛලිය බිතුසිතුවම් හමුවේ.

*බටහිරින් පැමිණි ආක්‍රමණයට නතුවීමෙන් සිතුවම් ශෛලිය වෙනස් වී යුරෝපා ලක්ෂණ සිතුවම් කලාවට එක්විය.

*පහතරට විහාර චිත්‍ර ශෛලියේ දැකිය හැකි පොදු ලක්ෂණ.

*අඛණ්ඩකථන කතන ක්‍රමය,පාර්ශව දර්ශී රූප,තීරු සංරචනය.

*රූප වටා ඇඳ තිබෙන   ප්‍රශස්ත සියුම් රේඛාකරණය මෙන්ම පරිමාණ රීතීන් නොසැලකීම.

*පසුබිම සඳහා අලංකාර සැරසිලි භාවිතය සහ පර්යාවලෝකය පෙන්වීමට උත්සහ දැරීම.

*යුරෝපීය ලක්ෂණ සහිත වාස්තුවිද්‍යාත්මක අංග,ගෘහභාණ්ඩ, සංගීත භාණ්ඩ හා ඇඳුම් ආයිත්තම් සිතුවම් වලට අන්තර්ගත කර තබීම.

*වර්ණ  ලෙස යොදාගන්නා ලද, කහ,නිල්,කොළ,රතු,අළු,කළු,සුදු වර්ණවල තද හා ලා පැහැය සමග මතුකරන ත්‍රිමාන ලක්ෂණ.

*පසුබිමට රක්ත වර්ණයට වඩාඅළු,කළු සහ තද නිල් භාවිතය.

කතළුව විහාර චිත්‍ර.

ස්ථානය :- දකුණු පලාතේ ගාල්ල නගරයටආසන්නව මෙම විහාරය පිහිටා ඇත.

*කාලය:-  19 වැනි සියවස අග භාගය,ක්‍රි.ව.1886

*ශිල්පීන් :- කඩොල්ගල්ලේ මහ සිත්තරා
පොඩ්ඩා සිත්තරා .

*වස්තු විෂය:- බෞද්ධ ජාතක කතා (වෙස්සන්තර,මහා සුතසෝම, තේමිය,චුල්ලපදුම )

*බුද්ධ සමකාලීන සිදුවීම් ( මහධන සිටුවරයාගේ කතාව.පටාචාරා කතාව, නන්දිය උපාසක කතාව)

*මීට අමතරව සූවිසි විවවරණ,අපාය දර්ශන, දිව්‍යලෝක හා වියන්තල සිතුවම්.

මහධන සිටුවරයාගේ කථාව සංගීතය හා විනෝද වීම.

තේමාව:- සිටු මැදුරේ පැවති නැටුම හා ගැයුම් සංදර්ශනයක්.

වර්ණ භාවිතය:- කහ,කළු,සුදු ,නිල්, රතු,කොළ සහ දුඹුරු වර්ණ සහ ඒවායේ ප්‍රභේද භාවිතය.

රූප වටා කළු බාහිර රේඛා යොදා ඇත.

විශේෂ ලක්ෂණ:-
*සම්පූර්ණ තලයම පාවිච්චි කිරීම.

*රේඛා හැඩතල යොදා සංකීර්ණ ලෙස අවකාශ භාවිතාව.

*ත්‍රිමාන ලක්ෂණ දැක්වීම සඳහා වර්ණ ප්‍රභේද භාවිතය.

*පසුබිම වර්ණ සඳහා කහ,කළු, දුඹුරු භාවිතා කර ඇත.

සුතසෝම ජාතකය - රජමැදුරේ කාන්තාවෝ.

තේමාව:- බ්‍රහ්මදත්ත රජමැදුරේ බිසව හා ඇයට පවන් සලන සේවිකාව.

වර්ණ භාවිතය:- කහ,කළු,සුදු,නිල් ,රතු ,කොළ සහ දුඹුරු සහ එම වර්ණ  ප්‍රභේද

(මහධන සිටුවර සිතුවමේ විශේෂ  ලක්ෂණ වලට සමානය)

කරගම්පිටිය විහාර චිත්‍ර .

*බස්නාහිර පළාතේ දෙහිවල නගරයටආසන්නව සුබෝධාරාමය හෙවත් කරගම්පිටිය විහාරය පිහිටා ඇත .

*මෙහි ඉතිහාසය පළමු පරාක්‍රමබාහු රජ සමයට දිවෙන අතර,මහනුවර යුගයේ රාජාධිරාජසිංහ රාජසමයටද නෑකම් කියයි.

*සිතුවම් අයත්වනුයේ 19 වැනි සියවසෙහි අගභාගයටයි.1807

*ජාතක කතා,බුද්ධ කාලීන සිදුවීම්,බුද්ධ චරිතය,අපාය සහ සදෙව් ලොව වස්තු විෂය වී ඇත.

*කරගම්පිටිය සිතුවම් වල පොදු ලක්ෂණ:-

*ස්වාභාවික වස්තු සඳහා ත්‍රිමාන ලක්ෂණ සහිතව වර්ණ  භාවිතය.

*වළාකුළු හා ජලය සඳහා "Indigo blue
භාවිතය.නිල්  වර්ණය සමග සුදු හා කළු මිශ්‍රකර යෙදීම.

*තදරතු,තදකොළ,සමග කළු හෝ දුඹුරු වර්ණ භාවිතය.

*අධික සැරසිලි බව හා විස්තරාත්මක බව.

පෙළඹවීම (මාර දුවරු)

සිදුහත් උපත

මෙහි ඉහත ලක්ෂණ අනුව සිතුවම් කර ඇත.

No comments:

Post a Comment