Wednesday, June 17, 2020

11 වැනි ශ්‍රේණිය චිත්‍ර - වචනයේ තේරුම සඳහා අර්ථවත් වාක්‍යය ලියන්න.

Grade 11 - Art -  Ajith  W.Perera /Ruveena Amarasinghe.

වචනයේ තෙරුම අර්ථවත් වාක්‍යයකින්.........
(ඉතා වැදගත්:-මෙම ප්‍රශ්ණ සඳහා පිළිතුරු ලිවීමේදී අනිවාර්යයෙන්ම තනිවචනයෙන්, උදාහරණ හෝ සමාන වචන පිළිතුරු ලෙස ලිවීමෙන් වලකින්
01- පේසා වළලු :- දාගැබක පාදමට ඉහළින් ඇති වෘත්තාකාර වළලු ත්‍රිත්වය.අතීතයේ දී මෙයට පියවසාව යන්න භාවිතා කර ඇත.

02- ථූපඝර :- අව්වැසි අාදියෙන් කුඩා චෛත්‍යය ආරක්ෂා කිරීමට එය වටා ඉදිකරවන ගොඩනැගිල්ල,මෙයටම වටදාගය යන්නද ව්‍යවහාර වේ.

03- හර්මිකාව :- ලාංකික දාගැබ් වල ඇති හතරැස් කොටුව වෙනුවට සාංචි ස්ථූපයේ ඇති හතරැස් ගල් ගරාදි වැට.

04- ගෝපුරම් :- හින්දු  කෝවිලේ පිව්සුම දොරටුව හා සම්බන්ධ ප්‍රධාන  ගෘහනිර්මාණ අංගය.

05- නන්දි වෘෂභ :- හින්දු ආගමික සංකේතයක් ලෙස සැලකෙන අතර ගවරුව කලාත්මකව ‍යොදා ගෙන ඇත.

06- ගර්භගෘහය :- හින්දු කෝවිල තුල ප්‍රතිමා තැන්පත්කර ඇති කුටිය.

07- කුබ්/කුෆා :- ඉස්ලාම් පල්ලියේ ප්‍රධාන ගොඩනැගිල්ලේ ඉදිරිපස ඇති,උල් තුඩක් සහිත ගෝලාකාර ශිඛරය මින් හැඳින්වේ.

08- මිනාර්/ මිනරෙට් :- මුස්ලිම් පල්ලිය දෙපස ඉදිකර ඇති කුළුණු.

09- කැලිග්‍රැෆි ( Calligraphy) :-කුරාණයේ එන ආගමික පාඨ විවිධ හැඩ අනුව කලාත්මකව ලිවීමේ කලාව.

10- රෝස් වින්ඩෝ Rose Window:-  රෝමානු ක්‍රමයේ දේවස්ථාන වල  (බොකුවහල හා රවුම් ආරුක්කු සහිත )
ඉදිරිපස දොරටුවට ඉහලින් ඇති අලංකාර වීදුරු වලින් නිමවූ වෘත්තාකාර
කවුළුවකි.

11- රංජිත වීදුරු (Stain glass):- ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථානවල(තුඩු සහිත ආරුක්කු සහ දළ බෑවුම් සහිත වහල) තුඩුසහිත කවුළු වල අලංකාර වීදුරු කැබලි වලින් ක්‍රිස්තු චරිතයේ සිද්ධි හා අවස්ථා නිර්මාණය කර තිබීම.

12- යටිපෝරුව:- චිත්‍ර ගුරුතුමා විසින් අධුනිකයා හට  චිත්‍ර ඇඳීමට ලබා දෙන පුවරුව.

13- වකදෙක:- ආධුනිකයා  හට සුභ මොහොතින් යටිපෝරුව මත අඳින්නට දෙන ප්‍රථම මෝස්තර අභ්‍යාසය.

14- තිරිඟිතලය :- වකදෙක ඇඳීමෙන් පටන්ගන්නා කලාත්මක අභ්‍යාසකරණයේදී ආධුනිකයාට ලබාදෙන අවසන් සංකීර්ණ අභ්‍යාසය වනඅතර වකදෙකෙහි වර්ධනීයම මෝස්තරය ද මෙයයි.

15- කාටුන් වැඩසටහන්:- සරල හා වියුක්ත හැඩතල සහිතව නිර්මාණය කරන ලද රූප පරිගණක තාක්ෂණයෙන් සජීවීකරණයට ලක්කර කරනුලබන නිර්මාණ.

16- කඩහම් :-තල්කොළ ඇසුරෙන් නිපදවන විශාල පෙට්ටි.

17- කුට්ටාන් :- තල්කොළ ඇසුරෙන් නිපදවන තල්හකුරු බහාලන උපකරණය.

18- කදීර්පායි:- ධාන්‍ය වර්ග මෙන්ම වී සහ තම්බාපු වී වේළීම සදහා භාවිතා කරණ තල්කොළ පැදුරු.

19- පඩුක්කේයි පායි:- නිදාගැනීමට පාවිච්චි කරන තල්කොළ පැදුරු.

20- වර්ණ පායි:-මංගල අවස්ථා වල භාවිත කරන වර්ණවත් තල්කොළ  පැදුරු.

21- සෝට්ටුප්පායි :- බත්දැමිමට යොදාගන්නා තල්කොළ පැදුරු.

22- දුම්බර කළාල :- නියඳ හෝ හණකෙඳි වලින් වියනු ලබන පැදුරු විශේෂයකි.

23- පන්නම්කළාල :- දුම්බර කළාල කර්මාන්තයේ දී නිපදවන සාමාන්‍ය පැදුරු.

24- වැඩකළාල :- දුම්බර පැදුරු කර්මාන්තයේදී මිශ්‍ර සැරසිලි සහිතව(රත්වත්තේ අලංකාරය,තොරණ් පෙත්ත ආදී සැරසිලි මෝස්තර) නිර්මාණ කළ පැදුරු.

25- කුරුලු කළාල:- සත්ත්ව හා පක්ෂී මෝස්තර සහිතව (ඇතා,මුවා,නාග,තාරාවා සහ කුරුල්ලන්) නිපදවන දුම්බර පැදුරු.

26- ඔන්ඩිප්පායි :- මඩකළපු පන් පැදුරු  වල ජ්‍යාමිතික මොස්තර සහිත පැදුරු.

27- පුනිප්පායි :- සමාන්තර රටා සහිත මඩකලපු පන් පැදුරු.

28- යාගසාලෙයි:- හින්දු කෝවිලේ පැවැත්වෙන කුම්බාබිෂේකම් ශාන්ති කර්මය සඳහා අඹ ලී වලින් සාදන මඩුව.

29- තෛමින්තිය:- හින්දු කෝවිලේ දිනපතා පවත්වන පුජාවන් මෙයින් හැඳින්වේ.

30- සකපෝරුව :- සාම්ප්‍රදායික වළං කර්මාන්තයේදී මැටි වළං සෑදීම සඳහා  භාවිතා කරනුලබන අතින් කරකවන  වෘත්තාකාර පුවරුව.

31- වළං පත්ත සහ අත් ගල :- සකපෝරුව මඟින් සාදා ගත් වළං වල අඩිය(පල්ල)සාදාගැනීමට භාවිත කරන උපකරණ.

32- තළන වැඩ :- පිත්තල තහඩු උපයෝගී කරගෙන භාණ්ඩ නිපදවීම.

33- වාත්තු වැඩ:- පිත්තල උණුකර අච්චුවලට වත්කර භාණ්ඩ නිපදවීම.

34- පිත්තල තිරුවාසී :- හින්දු කෝවිල් වල දේව ප්‍රතිමා වටා සවිකරන පිත්තල ලෝහයෙන් නිමවූ රැස්වලල්ල.

35-ඌරා කැට ළිං:-කුඩා විශ්කම්භයකින් යුත් ළිං සඳහා යොදා ගන්නා මැටි බට.

36- ගණ කැපීම :- වෙස් මුහුණු සෑදීමේ පළමු පියවර වන මෙය ලී කඳන් කපා පොතු ගසා අවශ්‍ය ප්‍රමාණයට කපා ගැනීම.

37- පායම් පෑහීම:- ගැට සහිත තැන් කපා වෙස්මුහුණ සෑදීමට අවශ්‍ය ලෙස පැතලි කරගැනීම.

38- කිරි හිඳවීම :- වෙස්මුහුණ කැපීමට සකසාගත් කදුරු ලීයේ අධික කිරි ගතිය ඉවත්කිරීම සඳහා දුමේ දමා හෝ මද අව්වේ දමා වේලා ගැනීම.

39- ලකුණු කැපීම:- වෙස්මුහුණේ ඇස් කන් නාසය වැනි සියුම් අංග මතුකිරීම.

40- අල්ලියාදු:- වෙස්මුහුණ වර්ණ ගැන්වීමට පෙර එහි ආලේප කිරීමට  කිරිමැටි හෝ මකුළු මැටි දියකර පෙරා    සාදාගත් මූලික ආලේපනය.

41- මනිමේඛලෙයි:- හින්දු ඉතිහාසයේ සංග නම් යුගයේ සිට හින්දු ආගම හා බැඳුණු දැව කැටයම් පිළිබඳව සටහන්ව ඇති ඉතිහාස ග්‍රන්ථය.

42- මරවාහනම්:- හින්දු ආගමික පුූජා උත්සව වලදී දේව ප්‍රතිමා පෙරහැරේ ගෙනයාමට සකස්කළ දැවයෙන් කරන ලද වාහන.

43- වඩම්:- හින්දු දේව ප්‍රතිමා පෙරහැරේ වැඩමවාගෙන යන කඹයොදා ඇදගෙන යන වාහන.

44- කොට්ටල් බද්ද:- මහනුවර යුගයේදී පැවති රාජකීය කාර්මික කාර්යාංශය මේ නමින් හැඳින්වේ.

45- හංගිඩියන් :- අතීතයේදී ලාක්ෂා ශිල්පීන් හඳුන්වා ඇත්තේ මේ නමිනි.

46- පට්ටල් වැඩ:- භාණ්ඩය පට්ටලයට සවිකර එය කරකැවෙන විට ලාක්ෂා කැබැල්ල එයට අල්ලා ඒකාකාරව ලාක්ෂා  තැවරීමෙන් සාදාගන්නා ලද භාණ්ඩ.

47- නියපොතු වැඩ:- කොඩි, සේසත් මිටවල් සැරසිලි කිරීම සඳහා ලක්ෂා නූල් භාවිත කිරීම සහ ඒ සඳහා නියපොත්ත භාවිත කිරීම.

48- මඩොල් කුරුපාව:- ඇම්බැක්ක දේවාලයේ පරාල 26ක් එකම ලී ඇණයකට සවිකර ඇති වහල අංගය.

49- අඛණ්ඩකථන ක්‍රමය:- මහනුවර යුගයේ චිත්‍ර වල දැකිය හැකි එකම රූපය  හෝ රූප, විවිධ දර්ශන වල නැවත නැවත යොදමින් රූප රාමු පෙලක් ලෙස කතාව සිතුවම් කිරීම.

50- පාර්ශව දර්ශී :- මහනුවර යුගයේ සිතුවම් වල මානවරූප පැත්තකට හැරී ඇති ‍ආකාරයට දක්වා තිබීම.

51- පූර්ව දර්ශී :-මානවරූප ඉදිරි පසට හැරී ඇති අාකාරයට නිර්මාණය කර තිබීම.

52- ස්පින්ක්ස් රුව:- ඊජිප්තුවේ කුෆු පිරමීඩය ඉදිරිපිට ඇති සිංහ ශරීරයෙන් හා මනුෂ්‍ය මුහුණක් සහිත  උසින් අඩි 66ක් පමණ වූ ඉපැරැණි මූර්තිය.

53- ක්ෂය වෘද්ධි ලක්ෂණ :- රූප වල ඉදිරියට දැක්වීමේ දී කෙටිකර පෙන්වීම.

54- ප්‍රෙස්කෝ බුවනෝ:- තෙත බදාමය මත ඇඳ වර්ණ පූර්ණය කිරීමේ ක්‍රමය.

55- ප්‍රෙස්කෝ සිකෝ:- වියළි බදාමය මත සිතුවම් ඇඳීම.

56- ටෙම්පරා :- වියළි බදාමය මත බන්දන මාධ්‍යයක්(මැලියම්) සමග වර්ණ මිශ්‍රකර සිතුවම් ඇඳීම.

57- සරළ කඩරේඛණය (Hatching ):- එක් පැත්තකටම ඇඳි රේඛාවන්ගෙන් එළිය සහ අඳුර දැක්වීම.

58- හරස් කඩරේඛණය (Cross Hatching ):- එකිනෙකට කැපීයන රේඛා යොදාගනිමින් එළිය හා අඳුර දැක්වීම.

59- අල්ප උන්නත :- තලයෙන් කාලක් එසේත් නැතිනම් ස්වල්ප ප්‍රමාණයක කැටයම මතුකිරීම.

60- අර්ධඋන්නත :- තලයෙන් භාගයක, පමණ කැටයම මතුකිරීම.

61- අධි උන්නත:- තලයෙන් හතරෙන් තුනක, පමණ කැටයම මතුකිරීම.

62- පූර්ණ උන්නත :-  තලයෙන් සම්පූර්ණයෙන්ම කැටයම මතුකිරීම.

63- පර්යාවලෝක :- වස්තුවක් ඈතට දකින විට කුඩාවට පෙනීම.

64- වර්ණ පර්යාවලෝකය :-
වර්ණ ඈතට දකින විට ලා පැහැයෙන් පෙනීම.

65- කුරුලු ඇසින් දැකීම:- අහසේ සිට බලන විට පොළොවේ ඇති වස්තූ පෙනෙන ආකාරය.

66- මේධිය :- සාංචි ස්ථූපය වටා පොළොව මට්ටමෙන් අඩි 16 ක් පමණ ඉහලින් ඇති ප්‍රදක්ෂිණා පථය.

67- යූපය හෙවත් යෂ්ටිය :- සාංචි ස්ථූපය මුදුනේ ඇති හර්මිකාව මැද සවිකර ඇති ශෛලමය අටපට්ටම් කුළුණ.

68- උඩලිපත:- සාංචි තොරණේ ඇති තිරස් ගල් පුවරු තුන.

69- සාලබංජිකා:- සාංචි තොරණේ තිරස් පළමු  ගල් පුවරුවට කුඤ්ඤයක් ලෙස සම්බන්ධව ඇති යක්ෂණී රූප.

70- සාරිපුත්‍රය:- බුදුු පිළිම ඇඹීම සහ ඇඳීම පිළබඳ මිනුම් හා සිද්ධාන්ත ඇතුලත් ග්‍රන්ථය.

71- මූලික වර්ණ :- වර්ණාවලියෙහි ඇති ප්‍රධාන වර්ණ තුනවන නිල්,කහ සහ රතු මෙයින් අදහස්වේ.

72- කියරොස්කුරෝ- අඳුර තුලින් ආලෝකය තීව්‍ර ලෙස පින්සල් පහර නොපෙනෙන සේ මතුකර දැක්වීම.

73- ඝනිකවාදය:- වර්ණ හා හැඩතලවලට ඝනත්වයක් එකතුකිරීමට ජ්‍යාමිතික හැඩතල ආදේශ කිරීම.

74- පර්ජන්‍ය:- වැස්සවලාහක දෙවියන් හඳුන්වන නාමයක් වන මෙයින් ඉසුරුමුණි මිනිසා හා අශ්ව හිස කැටයමේ මිනිසා සංකේතවත් කෙරේ.

75- ත්‍රිභංග:- ප්‍රතිමා නිර්මාණයේදී බෙල්ලෙන්,ඉඟෙන් හා දණහිස යන තුන් පලින් නැමුණු ආකාරය දැක්වීම.

46 comments:

  1. Good for the knowledge as a short notes

    ReplyDelete
  2. Thank you very much
    This is a great support for students who are doing Art for O/L

    ReplyDelete
  3. හොද වැඩක් වටිනව

    ReplyDelete
  4. අනේ ගොඩක් ස්තූයි මෙවා මම හොය හොය හිටියෙ

    ReplyDelete
  5. thanks very mauch

    ReplyDelete
  6. Super work 👌

    ReplyDelete
  7. Thank you so much 🌹

    ReplyDelete
  8. ගොඩක් වැදගත් වුනා

    ReplyDelete
  9. ගොඩක් වැදගත් වුනා

    ReplyDelete
  10. Thank you සලපතළ මළුව kiyana aketh theruma danna puluvanda

    ReplyDelete
  11. 😌❤️‍🩹

    ReplyDelete
  12. Tank you ☺️🙏

    ReplyDelete
  13. ❤️☺️බොහොම ස්තුතියි

    ReplyDelete
  14. hodha wadaka godaak watinawa thank you

    ReplyDelete
  15. Super work very usefull for ol exam
    Highly appreciate.

    ReplyDelete
  16. හොද වැඩක්


    ReplyDelete
  17. Thanls you ♥️♥️ හොද වැඩක්😉

    ReplyDelete
  18. තීරු චිත්‍,ක්‍රිස්ටල්,නෙබාමුන් මෙම වචනවල තෙරුම් නැනෙ

    ReplyDelete
  19. අල්පනාව කියන එකට වාක්‍යක්

    ReplyDelete
  20. Its very helpful to art subject
    Thanks😀,

    ReplyDelete
  21. ස්තූතියි...තවත් වචන ටිකක් එකතු කරන්න.

    ReplyDelete
  22. Thank you so much

    ReplyDelete
  23. ගොඩක් හොදා නියමයි

    ReplyDelete
  24. මේක ගොඩාක් ප්‍රයෝජනයට ගන්න පුළුවන් අපිවගේ සාමාන්‍ය පෙළ ලියන්න ලං වෙලා ඉන්න අයට. බොහොමයක් ස්තූතියි මේ කරන සත්කාරයට.❤️💜️

    ReplyDelete
  25. Thank you sir 💓

    ReplyDelete
  26. අනේ ස්ස්තුතියි ... වැඩි වැඩියෙන් ලැබෙන්න ඕනි 💖💖💖💖😘

    ReplyDelete